Madeira 2017

Vooraf

18 februari 2017, de dag dat moeder 80 jaar is geworden en in de aanloop daar naar toe menigmaal had laten weten dat ze graag eens een keer naar Madeira zou willen gaan. Nou dat maakt het voor kinderen en kleinkinderen alleen maar makkelijk met het uitzoeken van een passend cadeautje voor haar verjaardag. 18 februari was dan ook de dag dat ze er aangenaam mee werd verrast. Omdat we ze niet alleen wilden laten gaan hebben Henry en Patricia en Heike en ik besloten om met haar mee te gaan. We moesten nog wel even wachten want 8 juni zou het gaan gebeuren.

Dag 1 – De heenreis
Schiphol-Madeira vertrek 13.25 uur. Mario bracht ons er naar toe en na kofferdrop en bakkie koffie plaats genomen in de Boeing 737 van TUI. Niet naast elkaar want bij stoelen kiezen waren we al ingedeeld. Rustige vlucht met alleen een spannende landing op Funchal airoport. Je vliegt eerst over zee er langs en je ziet dan die korte landingsbaan met aan het eind een afgrond in de zee. Het liep wel goed af. Ondertussen vertrok er ook een vlucht vanaf Frankfurt met Henry en Patricia aan boord. Uiteindelijk kwamen we allemaal samen in het hotel Cais d’Oliveira in Canico (spreek uit Caniesj). Hotel is prima.

Ruime kamers en ligt aan de zee met het zwembad er tussen. ‘s-middags verder een beetje zwembad en ‘s-avonds gegeten in het Steakhouse van het hotel. Eerste indruk is prima.

Dag 2 – Canico
De dag goed begonnen met een wandeling naar het centrum van Canico. Bleken 211 hoogtemeters te zijn en dat steil omhoog.

Vandaag om 12.00 bezoek gehad van de hostess van Kras die allemaal leuke excursies in de aanbieding had. Diverse eilandtours en Levada-wandelingen. Best aardig die Virginia maar bleek later slecht te bereiken te zijn. Haar even in de wacht gezet omdat de anderen ook een host op bezoek kregen. Altijd leuk om eens te vergelijken. Al snel bleek dat deze aanbieder de kortingen liever in z’n eigen zak stak dus Virginia geprobeerd te bellen om e.e.a. te regelen. Bellen lukte niet dus ge-smst. Benieuwd of ze morgen gereageerd heeft. Vandaag relaxed bij het zwembad en ook in de zee gezwommen.

‘s-avonds vlees en vis gegeten in restaurantje vlak bij. Voor morgenochtend de hotelshuttle naar Funchal geregeld. Funchal is de hoofdstad. Overigens bleek de receptie ook een privechauffeur te weten die ons voor minder dan de excursieprijzen het eiland rondrijdt. Hmmm, nou even afwachten of Virginia nog reageert.

Dag 3 – Funchal
Dus niet. Virgnia liet niets van zich horen. Na het ontbijt, wat hier trouwens heel erg goed verzorgd is, Virginia via SMS maar weer afbesteld en via de receptie een privé tour voor de zondag besteld. Daarna met de shuttle naar Funchal. Direct na het uitstappen aangesproken door Nelson, een taxichauffeur, die niks wilde verkopen, maar omdat de kabelbaan kapot was ons best wel naar boven wilde brengen. Zijn aanbod aangenomen en dat bleek een juiste keuze. Eerst bracht hij ons naar de “Jardim Botanic” oftewel een botanische tuin, waar we twee uur hebben rondgewandeld.

Zoek de kikker

Aan het eind stond hij ons op te wachten. Daarna bracht hij ons naar Monte (Daar waar de kabelbaan stopt als ie het doet) waar we de kerk hebben bezocht en hebben gekeken hoe snel er geld word verdiend met sleetje rijden. Hier noemen ze dat Tobogan en is een traditie waar mensen graag grof geld voor betalen. Wij hebben het parcours in de taxi afgelegd.

Tussendoor ook nog wat viewpoints aangedaan en hier en daar wat leuke plaatjes gemaakt.

Hij bracht ons uiteindelijk weer terug naar ons hotel. Kennelijk was Virginia daar langs geweest en of we het excursiegeld maar wilde betalen. No way dus. Had ze maar moeten reageren. ‘s-avonds door collega van Nelson opgehaald om in Funchal het vuurwerk ter ere van een nationale feestdag te zien. Eerst nog even een hapje eten in restaurant Story Center. Eten was goed maar dat was het dan ook. Half uur moeten wachten op wat te drinken en eten duurde zelfs een uur. Bij de rekening hadden ze ook nog voor 23 euri allerlei dingen er op gezet die we nooit hebben gezien. Geen eervolle tripadviservermelding dus.

Dag 4 – Eilandtour West
Vandaag dus een prive tour over het westelijk deel van het eiland. 09.00 uur vertrek in een Taxi Vito met een grappige chauffeur. Kwam van het eiland dus wist er ook veel over te vertellen. Via de bergen in het binnenland naar het noorden. Veel stops gemaakt met waanzinnige uitzichten.

Onder andere op een berg waar je zowel zee in het noorden alsook in het zuiden kan zien en bij Sao Vincente waar we bij het uitgaan van de kerk een bakkie hebben gedaan. Een lange stop gemaakt in Porto Moniz waar we zouden gaan zwemmen in een Natural Pool, oftewel een zwembad dat zichzelf met water vult door zeewater wat over de zwembadrand slaat. Vandaag sloeg het er zo hard over dat de rode vlag werd gehesen en de mensen uit het zwembad moesten. Gelukkig hadden wij besloten eerst te eten en daarna te zwemmen zodat we dit ritueel van bovenaf konden zien. Jammer maar we zaten wel op een prima plekje te eten (Orca).

Vanaf daar via het binnenland weer naar het zuiden waar we onderweg hebben genoten van de wildlife van Madeira (koeien).

De chauffeur deed echt z’n best om ons alle mooie plekken langs de zuidkust te laten zien. Ook  een bezoek aan een Rum Museum waar voorheen van suikerriet de rum werd gemaakt. Rum proeven kon daar ook dus dat dan ook maar gedaan.

In en uit de auto met als voorlaatste stop de kliffen van Cabo Girau. Een must op het eiland om te zien. Ook als je last hebt van hoogtevrees.

De laatste stop wilde hij ons laten kennismaken met de ECHTE Poncha. We hadden hem namelijk verteld dat we Poncha bij de supermarkt hadden gekocht. Zijn afkeurende blik sprak boekdelen. Dus nu kennis gemaakt, in vissersdorpje “Camera de Lobos”, met de echte Poncha en ja, hij had gelijk, er is verschil. Dat dat spul bij sommigen na 2 glaasjes begint te werken was ook wel grappig. Omdat we er toch zaten, maar meteen een happie gedaan en om 21.00 weer terug in het hotel.

Nog een afzakkertje en moe naar bed. Prachtige dag.

Dag 5 – Funchal Markt
Vandaag weer een nieuwe ervaring. Met het openbaar vervoer naar Funchal. Dat hadden er nog meer gedacht. Bushalte stond vol maar wij met z’n vijven hadden net de laatste plekken. In Funchal rondje gelopen over de markt en door het centrum en daarna een bezoekje aan de Catharina tuin.

Via de boulevard en haven weer terug naar de bushalte. Onderweg nog wat prullaria gekocht.

Vanmiddag lekker bij het zwembad en vanavond visrestaurantje vlakbij opgezocht. Morgen gaan we de Oost tour over het eiland doen met taxi van Nelson.

Dag 6 -Eilandtour Oost

Stipt 09.00 uur stond Nelson met z’n 7-zitter taxi voor het hotel en de reis naar het Oostelijk deel van het eiland kon beginnen. Groot deel van de trip ging door de bergen, gewoonweg omdat dit deel voornamelijk bergen heeft. Onder andere stops gemaakt bij de volgende plekken.

Nonnenvallei – Niet echt in de vallei zelf maar het uitzicht erop. De naam “Nonnenvallei” stamt uit de tijd van de piraten. De nonnen trokken zich daar toen terug voor een veilige plaats. Tis maar dat je het weet.

Pico Aieeira – De op 1 na hoogste top van Madeira. Net iets meer dan 1800 m hoog. Van daaruit gaat er een wandelroute nar de Pico Ruiva, de hoogste top, die net een paar meter hoger ligt. Een wandeltocht in de categorie zeer moeilijk en niet voor mensen met hoogtevrees. We hebben er vandaag toch geen tijd voor. Wel bakkie gedaan en plaatjes gemaakt van het uitzicht.

Forellenfarm – Forrellenkwekerijtje waar ze van klein tot groot vertegenwoordigd waren.

Balcoes – Toch nog een Levada wandeling gemaakt. Madeira staat bekend om z’n Levada’s. Met de hand aangelegde watervoorziening die het water uit de Noordelijke bergen naar het zuiden brengt. Naast die kleine kanaaltjes zijn wandelpaden die je dwars door de natuur van Madeira leiden. Je hebt lange, korte moeilijke en makkelijke wandelingen. Deze Balcoes is een korte en gaat ook heen en weer en is redelijk vlak. Aan het eind een uitzichtpunt en gelukkig trok de bewolking een beetje op zodat we toch wat uitzicht hadden.

Na de wandeling een hapje eten in een bergrestaurantje.

Espedada – Typical Madeira Food

Santana – Een dorpje in het noorden van Madeira. Staat bekend om z’n driehoekige huisjes. Had wat ons betreft achterwege kunnen blijven. Maar goed huisje bezocht. Je bent er nou toch.

Ponta do Furado – Het zuidoostelijke puntje van het eiland. Wandlingetje gemaakt over de hoge kliffen. Ziet er kaal rotsachtig uit allemaal.

Vliegveld – Tot slot een plekje voor vliegtuigspotters met uitzicht op de landingsbaan.

De tour was om 18.00 uur afgelopen. Nelson bedankt en de dag afgesloten in restaurant La Trainera. Een visrestaurant waar ze ook vlees hebben, maar niet zoveel.Haha.
Weer veel gezien vandaag en de uitleg van Nelson was zeker interessant.

Dag 7 – Wandelen

De laatste volle dag stond er niets op de planning. Moeders, Henry en Patricia wilde graag nog een keer naar Funchal waarvan wij vonden dat we dat inmiddels wel gezien hadden. Graag hadden we een Levada walk gedaan, maar dan moet je vervoer naar het begin en van het eind van de wandeling naar huis regelen. Kostbaar grapje. Je kan natuurlijk ook iets georganiseerds doen. Stuk goedkoper maar daar was het te laat voor. Dan maar een autootje gehuurd. Naast het hotel hadden ze nog 1 Clio voor 45 Euri. Dat gedaan. Eerst nog een keer naar Porto do Furado gereden en daarna naar de Pico Aieera. Daar waren we gisteren ook al geweest, maar misschien konden we toch een stukje van die bergwandeling doen. Cliootje naar 1810 m hoogte gestuurd en daar de stoute schoenen aangetrokken. Bergpaadjes waarin je aan twee kanten afgrond hebt, maar wel aan weerskanten een draadje om je aan vast te houden. Wandeling van bij elkaar bijna 5 km gelopen met daarin 300 hoogtemeters. We zaten helemaal boven de wolken. Het leverde prachtige plaatjes op.

Na de wandeling de berg weer af en zaten we ineens met de Clio op het parcours van de Tobogan. Gewoon doorrijden maar. ‘smiddags nog even in de zon en ‘s-avonds met de auto naar het centrum van Canico. Restaurant Central. Een aanrader van de taxichauffeur. Qua eten zeker maar op de 1 of andere manier zaten we in een negatieve spiraal. Duurde heel lang voor we een tafel hadden en toen we die hadden zaten we ook in een soort vergeethoekje. Na er een opmerking over gemaakt te hebben ging het ineens rap. Het was Rodizio, dus veel vlees van het spies, en dit kwam met drie obers tegelijk. Afijn uiteindelijk lekker gegeten de laatste avond in Madeira.

Dag 8 – Terugreis.

Vliegtuig vertrekt om 16.25 en we worden 14.15 uur in het hotel opgehaald. Na het ontbijt de koffers bij de receptie gezet en tot 13.30 lekker bij het zwembad in het zonnetje. Eind van een heerlijke vakantie.

Deel onze verhalen met je vrienden...Share on facebook

1 thought on “Madeira 2017

1. Hallo Rob, Heike en familie
    Wat een schitterend verslag.. je kan er zo een boek van maken! En de foto’s zijn super mooi! Wat een plaatjes zitten ertussen! Het uitzicht over water en de bergen… Over 10 dagen mag ik er naar toe en wij gaan zeker wat plekjes bezoeken waar jullie ook geweest zijn! Enehhh nog petje af voor mevrouw Wittemann senior dat zij dit allemaal nog kan.. ook die wandelingen! Op haar leeftijd.. daar teken ik voor!
    Hoop jullie hebben een veilige terugvlucht