Varen in Overijssel

Eigenlijk hadden we vandaag 8000 km verder in het Caribisch gebied moeten landen, maar Covid – 19, beter bekend als Corona, gooide roet in het eten. Gelukkig hebben we de plannen kunnen verplaatsen naar november. Toch kriebelde het wel een beetje. Ten eerste was het toch al weer dik 4 maanden geleden dat we voor het laatst een tripje hebben gemaakt en ten 2e zit ik al 9 weken thuis te werken. Dus even een weekje wat anders. Varen dus. Kan dat wel dan met alle maatregelen. Zeker wel. Dus wat zoekwerk gedaan en een leuke boot gevonden. De Belone van jachtverhuur De Driesprong in Langelille (Fr). De boot voor een week gehuurd (ma-ma) maar we leveren hem zondagavond weer in.

Rond 15.30 kwamen we bij de driesprong aan en kreeg een beetje het idee dat ze daar ook blij waren weer wat te kunnen verhuren. Ook voor hen is het crisis. Behalve de vaatwasser hadden we het hele huis meegenomen, althans zo leek het bij het inladen. Maar ja, restaurants en terrasjes zijn nergens open dus we moeten ons zelf kunnen bedruipen.

Bij het opbergen bleek dat we wel genoeg bij ons hadden want zo groot de boot was, zo weinig kastjes had het. Nou ja, we zijn maar met z’n tweeën dus komt wel goed.

Een echt vaarplan hebben we deze keer niet. Althans niet voor de eerste dagen. Donderdag willen we in Ossenzijl (overijssel) liggen en dan een rondje Weerribben varen. Maar daarvoor weten we het niet. De verhuur ligt aan het Tjeukermeer dus daar maar gestart.

Over het varen is dan niet zoveel te vertellen behalve dat Heike een meneer in een klein zeilbootje, die dacht van z’n rust te genieten bijna uit z’n boot heeft gevaren. Oeps, sorry, iets te veel snelheid. Die man ligt nog te stuiteren denk ik.

De 1e overnachting was net voorbij Joure in de “Alder Wei” aan een passantensteiger. Geen walstroom maar we hebben in deze boot gewoon 220. Ben benieuwd hoe lang, maar het is er gewoon. Een waterkoker en zelfs een magnetron is aanwezig.

Passantensteiger tussen Joure en het Sneekermeer

19 mei 2020

De dag begon een beetje bewolkt maar dat was als snel over. Temperatuur rond de 20 graden en na ontbijt ging de koers richting Sneek. Heike heeft vandaag alles gedaan en heb er maar meteen een examen van gemaakt. Met vlag en wimpel geslaagd en ik heb haar vandaag bevorderd tot 1e stuurman. Geen brug te smal en aanleggen en wegvaren met volledige rust. Petje af. Alleen kleine bootjes ziet ze nog steeds over het hoofd. Weer 2 jongens in een klein speedbootje volledig in onze golfslag verdwenen. Acht ja, kleinigheidje.

Sneek

In Sneek een rondje centrum gewandeld en op een bankje wat kibbeling gegeten. Daarna sneek weer verlaten en via Akrum naar Grau gevaren. Nou ja, Grou niet echt gehaald want een leuk plekkie gevonden aan een eilandje voor Grau.

Daar meteen de hengel uitgegooid en de in Sneek gekochte maden eens laten zwemmen. Toch een paar Vorentjes gevangen en een paar hele kleine visjes die ik  nog nooit gezien had.

Daarna in de relaxmodus.

Woensdag 20 mei 2020

Schitterend wakker worden zo aan het Pik meer. Het geluk met de hengel nog maar eens proberen voor het ontbijt. Een paar kleintjes maar dat was het dan ook.

Eindbestemming vandaag is Ossenzijl in Overijssel. Toch nog even eerst in Noordelijke richting om het natuurgebied de Alde Faenen nog een keer mee te pakken. Nam toch wat meer tijd in beslag dan vooraf ingeschat.

Na de Alde Faene via Akrum weer in Zuidelijke richting. Na de eerste spoorbrug in Akrum de boot even geparkeerd om bij de Poiesz wat boodschappen te doen. Ook nog even wat visvoer gekocht zodat de grote Friese vissen ook eens gaan bijten.

Na Akrum via Heerenveen naar Ossenzijl. Diverse bruggen en zelfs een sluis onderweg tegengekomen. Niet al te spectaculair. Veel rechtdoor varen.

In Ossenzijl wordt aan de brug gewerkt zodat de breedte nog maar 4.40 m is. De boot is 3.30 m dus no 55 cm aan beide zijden over. Geen probleem.

Om 18.00 uur waren we er. Aanvankelijk wilden we in de haven maar gewoon langs de vaart is veel leuker. Dus dat maar gedaan. Meteen het hengeltje er uit en het “brasemvoer” uitgeprobeerd. Niks brasem. Een baarsje en nog 9 vorentjes. Wel lekker in het zonnetje. Na de koffie nog een wandeling gemaakt naar het Weerribbeninformatiecenter. Was natuurlijk dicht, maar toch een mooi gebied hier. Heeft wel iets weg van de Biesbosch.

Morgenochtend komen Peter en Brigitte en gaan we kijken of et lukt met de 1,5 m regel hier op de boot.

Donderdag 20 mei (hemelvaartsdag)

Het beloofde vandaag een zeer warme dag te worden en dat werd het ook. Peter en Brigitte waren er om 09.30 en na de koffie met gebak de Kalenberger gracht op.

Het mooiste stukje van Overijssel was voorspeld en inderdaad een prachtig stukje varen. Volop zon en met 7 km/u het ene na de andere schitterde optrekje voorbij zien schuiven.

Aan het eind van de Walenberg de boot even geparkeerd en aan dek wat broodjes gegeten. Daar het plan gemaakt voor de verdere reis en waar de overnachting zou zijn. Meppel gaat het worden. Dit blijkt trouwens in Drenthe te liggen. Zijn we daar ook nog geweest. Een paar kleine meertetjes over en tenslotte via het Meppelerdiep in Meppel centrum de boot even aangelegd om een rondje Meppel te lopen. Ook in Drenthe drukt de Corona een stempel op de gezelligheid. Desalnietemin een lekker ijsje gegeten en nog wat boodschappies gedaan bij de AH. Daar waar we aangemeerd lagen konden we de BBQ niet aansteken dus even gebeld naar de jachthaven Meppel BV en daar hadden ze plek aan een grasveldje. Kon niet beter. Boot geparkeerd en ’s-Avonds tot 22.30 uur buiten gezeten met BBQ en spelletje 30 seconds.

Vrijdag 21 mei

Contrast met gisteren was groot. Bewolkt vanmorgen en ook nog eens regen voorspeld. Het was wel warm dus gewoon ontbijt op het achterdek.

Daarna gevaren naar Giethoorn en de boot t.h.v. het Giethoorn dorp geparkeerd in het kanaal. Daarna een rondje van ong 5 km gewandeld door Giethoorn. Door de Corona niet overladen met toeristen dus zeker een leuke wandeling.

Toen weer terug via de Kalenbergroute naar Ossenzijl en weer aangelegd op de plek waar we gistermorgen vertrokken. De laatste spareribs en worstjes opgemaakt en wat friet bij de snackkar gehaald. Daarna P&B uitgezwaaid en de avond in de relaxmodus afgemaakt.

Morgen kijken we wat voor weer het wordt en we gaan weer terug naar Friesland. Vermoedelijk Lemmer.

Zaterdag 22 mei

Inderdaad Route Lemmer gevaren vandaag. Dat betekent dus via de bootverhoorder en het Tjeukermeer naar Lemmer.

Op het Tjeukermeer nog wel even een eilandje aangedaan en even in het zonnetje gezeten. Hengeltje er weer bij natuurlijk.

Pal in het centrum de boot aangelegd en rondje Lemmer gelopen. Wel wind maar met de zon goed te doen. Visje gegeten en omdat we niet zo lekker in het zonnetje lagen twee uurtjes later de boot weer gekeerd en langs de kade aangelegd. Daarna pittige wandeling naar het IJsselmeer en ook nog een paar visjes gevangen.

Zondag 23 mei

Vandaag wordt het niet veel. Jammer want dit is de laatste dag. We zouden hem ’s-Avonds inleveren maar dat werd 14.30 uur bij jachtverhuur “de Driesprong”. Nog wel even een tussenstop in Sloten maar op zondag in Coronatijd met slecht weer is daar ook niet zo veel te beleven.

Samengevat weer een super vaarweek gehad. Leuk dat Overijssel deze keer ook in het pakket zat.

Klik hier voor de impressievideo.

Deel onze verhalen met je vrienden...Share on facebook