Short trip to Medellin

17 maart 2022

Corona lijkt op z’n eind. Althans nog wel veel besmettingen maar de Omicron Variant lijkt veel minder gevaarlijk. Maatregelen over de hele wereld worden langzaam opgeheven. Zo ook allerlei testen om per vliegtuig van land naar land te reizen. Onze voorjaarsvakantie startte op 17 maart naar het inmiddels bekende adres in Curaçao. Bekend maar zeker niet minder leuk daardoor. Wel zodanig dat we daar geen blogvermelding van gaan maken. Die zijn in 2019 en 2020 al gemaakt.
In Mei 2020 hadden we al een tripje Colombia geboekt maar door Corona zijn deze tickets in rook opgegaan. Toen zou het Bogota worden en nu gaan we naar Medellin (Spreek uit als Medejin).

Donderdag 24 maart 2022

Met Marco zijn we donderdag rond 12.00 uur vanuit zijn huis vertrokken want de vlucht “zou” vertrekken om 14.15 uur. Je begrijpt het al “Zou”. Dus niet. Na het inchecken vertelde die mevrouw dat het vliegtuig 2 uur vertraging had. Das lekker dan voor een vlucht van 1,5 uur. Dan eerst maar even wat eten bij Wendy’s. Lekker gezond beginnen dan maar.

Afijn, na Wendy door de checks en wachten in de vertrekhal. Er kwam nog eens 1,5 uur wachten bij. Kortom 3,5 uur vertraging. Sarpa Airways. Gauw vergeten. Geen koffie, geen excuses, No Nada. Jammer.

Dan maar een biertje om de ”pijn” te verzachten

Onderweg nog dwars door het onweer gevlogen. Was op zich ook wel spectaculair.

In Medellin was het bij aankomst inmiddels al donker. Met de taxi naar ons hotel. Hotel Laterra is het uiteindelijk geworden net buiten de drukte van het uitgaansgedeelte in Communa Poblado. We hadden daar twee kamers geboekt. I1 en I2 op de 9de verdieping. Als het weer niet zo bewolkt zou zijn zou het uitzicht schitterend zijn. Medellin ligt namelijk ingesloten tussen 3 vrij hoge bergen.

Van Sarpa hadden we niet eens een koekie gekregen dus nog even Poblado in om wat te eten. Colombia had net met 3-0 van Bolivia gewonnen en het was 1 grote feestvreugde daar. Op een terrasje eerst wat gedronken en even later ergens anders wat gegeten.

Poblado
DJ van boven vandaan

Overal muziek en ook nog eens door elkaar. Laten we zeggen, gezellige drukte in “Parque Lleras”. Na een rondje door de straatjes Met de taxi naar het hotel. Die zijn niet duur hier. Voor 2,50 euro ben je thuis.

Vrijdag 25 maart 2022

Vroeg uit de veren want Marco had een city tour door het centrum geregeld. Eerst een ontbijtje in het hotel

Wachten op de Uber

Toen met de Uber (Taxi) naar metrostation “Parque Berrio” want daar ging de wandeltour van start. We waren ruim op tijd dus even een Colombiaans bakkie gepakt in het Estación Parque Berio.

We hadden “Jerman” als gids en die heeft waarschijnlijk ooit de toneelschool gedaan. Oftewel, heel druk, heel bewegelijk maar daardoor werd zijn verhaal wel interessant. In grote lijnen ging het over de opbouw van Medellin na de periode “Voldemort”. De naam Voldemort werd door hem steeds gebruikt als het ging over “Pablo Escobar” die in de jaren 70 tot 1993 heel wat in Medellin heeft achter gelaten. Voor de éen was het een fijne vent omdat er met zijn (drugs) geld heel veel nieuwe huizen in Medellin zijn gebouwd maar voor de nabestaanden van 38000 tot 50000 slachtoffers was het toch niet zo’n fijne vent. Vandaar dat het beter was om zijn naam in Medellin niet hardop uit te spreken omdat je nooit weet welke partij er mee luistert.

In die tijd was Medellin een absoluut onveilige stad waar je als toerist niets te zoeken had. De tour ging dus voornamelijk over de ommekeer die in gang was gezet en dat toeristen nu meer dan welkom zijn. Toch gaf hij met codes van 1 tot 5 af en toe aan dat we door een gedeelte liepen waar je wat beter op je spullen moest passen. De tour duurde 3,5 uur en was echt de moeite waard. Het is een Free tour dus je was geheel vrij wat je aan deze gids kwijt wilde.

Jerman de Gids
Kunstwerk waar een stuk geschiedenis van Medellin in een tijdlijn wordt afgebeeld
Parque de las luces. vroeger een plein waar je niet levend vandaan kwam en tegenwoordig een toeristisch object. Palen zijn ’s-avonds verlicht.
Shopping mall. Was vroeger het Paleis van Justitie
Beelden op Plaza Botero
Met z’n vieren 500 jaar oud, maar spelen!!
Lustopwekkende vrucht
In dit beeld is ooit een explosief afgegaan met vele gewonden tot gevolg
Jut & Jul
Bij estación Santa Domingo gaat de metro over in een kabelbaan om de hoger gelegen huizen te kunnen bereiken.
Het armere gedeelte van Medellin

We wilden eigenlijk de kabelbaan helemaal tot de top want daar heb je mooi uitzicht en is een park maar omdat het begon te regenen hebben we in het voorlaatste station een drankje gedaan en zijn we weer teruggegaan. met de metro naar Poblado en laatste stukkie met de taxi naar het hotel.

’s-avonds gegeten in Las Pampas, een Argentijns steak house waar we heerlijk gegeten hebben.

Weer een halve koe op

Na het eten is Marco met vrienden nog ergens wat gaan drinken en hebben wij in een tent naarr een band gekeken en vooral geluisterd. Speelden erg hard maar wel onwijs goed.

Zaterdag 26 maart 2022

Vandaag weer een tour op het programma. Dit keer in een andere wijk. “Communa 13” Een wijk die aan de berg ligt en waar het onder het bewind van Voldemort een grote bende was. Armoe, criminaliteit oftewel not the place to be. De bewoners voelden zich ook altijd achter gesteld t.o.v. de rest van Medellin. Tegenwoordig is het een toeristisch trekpleister.

Maar omdat deze tour pas om 13.30 uur begon zijn we eerst naar een modern Shopping Center geweest. El Tessoro, op een half uurtje met de Uber vanaf het hotel. Dit lijkt helemaal niet op het Colombia wat we tot nu toe hebben gezien. 3 verdiepingen met winkel winkels en winkels. Eigenlijk bleek als snel dat we er geen van drieën echt zin in hadden. De prijzen verschilden niet van de Nederlandse prijzen maar dat betekende wel dat het echt was. In Poblado en Downtown is het 1 groot Ali Baba festijn. Nep dus.

Na een uurtje hadden we het wel gezien. Met de Uber weer richting hotel waar Marco nog even een slaapuurtje ging inhalen. De Uber zette ons bij Estación Poblado af waar we weer naar Downtown gingen. Daar een rondje gelopen maar niet echt een geschikt terrasje gevonden. Ondanks gevaarzetting 4 hebben we ook zonder gids ons niet onveilig gevoeld.

Verder met de metro naar estación San Javier waar de tour ging beginnen. We hadden ruim tijd over dus neergestreken op een terrasje recht voor het station midden tussen de Colombianen. Hapje gegeten, drankje gedaan en vooral mensen gekeken.

Churros

Om 13.00 uur ons gemeld bij gids Laura en aangegeven dat Marco nog ergens in Medellin vast zat in de Uber. Toch gestart en via “live locatie”in Whatsapp sloot Marco al snel aan.

Bij de eerste stop het verhaal gehoord over Communa 13 en wat opviel is dat ook deze gids zo enorm trots is op haar stad. Dat was gisteren ook al. Wat ook gebeurde is dat je het onweer behoorlijk snel dichtbij zag komen en toen we het gedeelte tegen de berg opliepen, door de smalle straatjes, was de tijd tussen bliksem en knal minder dan 1 seconde. Het begon ook te regenen dus van uitleg over de vele graffiti muurschilderingen kwam weinig terecht.

Om de Communa een beetje makkelijker begaanbaar te maken voor toeristen zijn er tegen die berg 4 roltrappen gemaakt. Dit maakt het een stuk makkelijker. Na de laatste roltrap kwamen we bij de woning van de gids. Boven haar woning een groot terras met een barretje en daar het verdere verhaal gehoord. Drankje gedaan, gids bedankt en op eigen gelegenheid weer naar beneden. Het was nu droog dus meer tijd om om je heen te kijken en vooral ook luisteren. Overal muziek weer en ook veel door elkaar. Wel super gezellig met allerlei locale hapjes en drankjes maar ook optreden van bandjes, dansers enz. Lastig om dit via foto’s in beeld te brengen maar hieronder komen er toch een paar.

Laura

Met de metro weer richting het estación Poblado en daar in de eerste de beste taxi gestapt naar het hotel, doch deze bejaarde taxichauffeur gooide ons na 3 straten er weer uit. hij verstond ons niet, wist de weg niet en of we maar een andere chauffeur wilden zoeken por favor. Die hadden we zo dus verder geen probleem. ‘s-avonds om 19.00 uur gereserveerd bij Andres waar een Diner Carnaval die avond was. Omdat we niet op tijd waren was de reservering verlopen maar kregen we nog wel een plekkie aan de bar. Zaten we ook prima. Lekker gegeten en gekeken naar de carnaval show. Zelfs ook nog gedanst. Was erg gezellig.

Queen Carnaval

Dit was dan ook de afsluiting van de shorttrip Medellin. De volgende morgen gingen we namelijk al weer vroeg naar de airport waar het vliegtuig dit keer wel op tijd vertrok.

Super leuk weekend. Kan wel zeggen dat we een indruk van deze stad hebben opgedaan.

Deel onze verhalen met je vrienden...Share on facebook