Dag 28 en 29: Kaapstad – Ridderkerk

Maandag 20 november

Laat ik beginnen met alle meelezers te bedanken voor de comments op onze reisverhalen. Erg leuk te lezen dat er behalve wij ook nog anderen zijn die genoten hebben van onze vakantie. Al was het niet het primaire doel van de verhalen maar misschien hebben we wel iemand enthousiast gemaakt om Zuid-Afrika te bezoeken. Nee dat opschrijven heeft puur het doel om straks eens goed te kijken wat we allemaal beleefd hebben. Bovendien kunnen we de verhalen over een paar jaar ook nog teruglezen en deze vakanties weer herbeleven.

Maar goed aan alles komt een eind, ook als je vakantie 4 weken duurt. Vanmorgen na het ontbijt op het gemak de koffers gepakt, Bakoven Cottage opgeruimd en afscheid genomen van Bonnie. Uitstekende locatie om je reis in Kaapstad af te sluiten. Camps Bay is een rustige chique buitenwijk met strand voor de deur en alle must do’s zijn eenvoudig met de auto te bereiken.

Omdat we pas om 18.45 vliegen zijn we toch nog even naar het centrum van Kaapstad gereden en hebben we de Green Market bezocht. Een groot plein helemaal vol met stands en waar je iedereens “friend” bent. Je weet wel waar je steeds aangesproken wordt met “for you good price” en “where are you from, oh Holland…goedemogge”.

Veel plaats in koffers hadden we niet meer dus als we wat zouden kopen moest het klein zijn. Nou das niet gelukt. Een aangrenzende winkel, African Market, had wel iets maar dat paste zoiezo niet in de koffer. Nog nooit eerder gedaan, maar dat laten we opsturen. Ben benieuwd of het aankomt. Wat het is blijft nog effe een verrassing.

Na de markt naar het vliegveld en hoe druk en tijdrovend het in Johannesburg allemaal begon, zo soepel verliep het hier allemaal. Auto ingeleverd zonder problemen. Bij elkaar 4500 km gereden dus dat valt eigenlijk nog wel mee in 4 weken. Dat het een automaat was hielp wel bij het links rijden. Goed dat we dat net voor vertrek nog even veranderd hebben.

Omdat het allemaal zo vlotjes verliep waren we echt ruim op tijd maar was zeker niet onaangenaam in het in kerstsferen verkerende vliegveld van Kaapstad. Net als op de heenweg ging de reis met een tussenstop. Eerst 12 uur naar Londen en dan 3 kwartier naar Amsterdam. Brittish Airways is trouwens prima alleen deze Boeing 747 is niet te vergelijken met de A380 van de heenweg. Stuk krapper en vooral erg warm.

Koffers snel van de band en in joggingtempo naar de trein waar we nog net in konden springen. 27 minuten later stonden we op Rotterdam Centraal waar Mario samen met Oma ons kwamen ophalen.

Ik denk dat we kunnen terugkijken op een fantastische reis. Vooraf allemaal welgemeende adviezen over veiligheid en voorzichtigheid en hier hebben we met de voorbereiding zeker rekening mee gehouden, maar het is gelukkig allemaal zoals vooraf bedacht verlopen en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Terug gaan we zeker en  misschien zelfs volgend jaar.

Nogmaals allemaal bedankt voor de support.

Rob & Heike.

Deel onze verhalen met je vrienden...Share on facebook

3 thoughts on “Dag 28 en 29: Kaapstad – Ridderkerk

1. Fijn dat jullie weer veilig in het land zijn. En genoten van jullie mooie reisverslagen, was er een beetje bij. Welkom thuis.

2. Hallo Heike und Rob
    Geweldige foto’s en verhalen! Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn! En de huid van de witte man(Witteman) is nu zwart man…

Groetjes Andrea

3. Wat een mooie reis en wat een mooie herinneringen!
    Leuk dat we met jullie ‘mee’ mochten reizen.