2015 – Rome

Waar kan je nou beter je 25 jaar huwelijk vieren dan in Rome. Wij wisten het niet dus dan doen we het toch gewoon daar. Heike was er al eens met de zaak geweest dus die kan dan mooi als gids worden ingezet.

Dag 1 (29 mei)

Vanaf Eindhoven naar Rome in 1 uur en 50 minuten en dan is het ineens strak blauw en 26 graden.

We hebben een appartementje tegen het centrum aan in de wijk Trastevere.

Vanaf airport met bus en metro goed te bereiken. In holliday house Gianacolo stond Alessandra al op ons te wachten. Er zitten ook 2 fietsen bij en wij houden wel van avontuur. Fietsen door Rome dus. Vanavond al best wel wat meters gemaakt.

Helemaal naar boven gefietst waar je fantastisch uitzicht hebt op de stad en ook op het Vaticaan. Daarna rondje om het Vaticaan, St Pieter en toen weer trug naar Trastevere. Lekker buitenrestaurantje. Fietsen door Rome valt best mee. Is eigenlijk een must als je in 4 dagen dit hele grote openluchtmuseum wilt zien.

Dag 2 (30 mei)

Vanmorgen vroeg uit de veren want om 09.30 stond de tour met gids op het programma. Waren er mooi op tijd (op de fiets natuurlijk) maar toe we eens goed naar de reservering keken zagen we dat we pas 13.30 uur verwacht werden. Dan maar een bakkie koffie recht voor de ingang van het Vaticaan museum. Lekker bakkie. 17.20€ maar dan wel voor allebei.

Oke, om de tijd nuttig te gebruiken op de Fiets naar Villa Borghese. Een schitterend park wat we op het gemakkie gezien hebben.

13.30 dan de toer door Vaticaanstad, Sixtijnse Kapel, St Pieter en alles wat er bij hoort. Tour duurde 3 uur met een onwijs goeie gids. Wel vermoeiend maar zeker niet saai. De ene verbazing naar de andere.

Even een onderonsje

Na ijsje en biertje even rust in het appartement en vanavond gegeten op het Piazzo Navona. Tis hier overal gezellig druk en echt onwijs dat je met je fietsie zo door een museum heen rijdt. 1 minpuntje. Vanmiddag hebben ze geprobeerd onze fietsen te stelen. 1 slot was voor 4/5 doorgezaagd. Niet gelukt gelukkig, want het fietsen hier maakt het juist zo interessant.

Dag 3 (31 mei)

Om 09.30 uur present bij Bici & Baci waar we een fietstour hadden geregeld. Of we nog niet genoeg gefietst hadden maar nu met uitleg. Zeker een aanbeveling. Gids Wouter had er echt verstand van. Leek veel op een college tour over en dwars door Rome. Geweest bij Koninklijk Paleis, Colosseum, Spaanse Trappen (+Feyenoord Fontein), Trevi Fontein, Pantheon en Sterfplaats van Julius Cesar.

Spaanse trappen

Feyenoord Fontein
Pantheon
De fietstour groep

Na rondje van 3 uur besloten om een stukje van de Via Appia te doen. De weg naar Rome die ruim voor Christus (312 voor chr) al was aangelegd. Je zult begrijpen dat het niet netjes geasfalteerd was en het leek ook nog eens allemaal naar boven te gaan. Best pittig met 31 graden.

Onderweg lekker gelunched. Vanavond een heel stuk langs de Tiber gefietst en later weer door de smalle straatjes. Gegeten bij Campo de Fiori. Top!!!

Dag 4 (1 juni)

Dat we ons 25 jaar huwelijkse bestaan tussen heel veel ouwe stenen zouden vieren wisten we toen ook nog niet. Zeler niet bij 30 graden. Toch was het weer de moeite waard. Vandaag dus een audiotour in het Collosseum, een bezoek aan het Palatijn en het Forum Romanum hebben we mooi van bovenaf gezien.

Geen puf meer om ook die stenen nog eens van dichtbij te bekijken. Vanavond de fietsen laten staan en Trastevere maar eens te voet gedaan. Morgenvroeg al weer terug. Rome is Top. Een zeer geslaagde stedentrip.

Deel onze verhalen met je vrienden...Share on facebook